پرسمان هنر

پایگاه اطلاع رسانی برنامه ی پرسمان هنر

پرسمان هنر

پایگاه اطلاع رسانی برنامه ی پرسمان هنر

پرسمان هنر

برنامه ی پرسمان هنر ، عنوان برنامه ایست که هر هفته یکبار در دانشکده هنر سمنان برگزار می شود. برنامه ی پرسمان هنر پیرامون مسائل نظری هنر و اتفاقات مهم هنر روز ایران است.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

سرویس تجسمی هنرآنلاین: کمتر از یک دهه از آغاز نسل نو می‌گذرد. تلاش برای کشف استعدادهای جوان و کمتر ظهور یافته در قالب یک سالانهٔ نقاشی با استانداردی بالا و بدون حمایت از دولت یا وابستگی به ارگانی خاص. این کوشش برای برپاکنندگان دوسویه بوده، هم شور و شعف و هم اضطراب. چرا که تاثیرگزاری و تشویق سازنده روی دیگری هم دارد که آن ترویج کلیشه‌های رایج و مخرب است.

به همین دلیل‌‌ همان طور که در بروشور نمایشگاه آمده با تغییر گفتمان‌ها و تنوع رویکرد‌ها از طریق عدم همسانی نگاه سعی شده از این اتفاق جلوگیری شود.

اگر به هیات انتخاب این رویداد نگاهی بیندازیم می‌بینیم که از سه نسل پیاپی هنر معاصر ایران شیده تامی، محمدمهدی طباطبایی و آرش صداقت کیش به عنوان هئیت انتخاب معرفی شده‌اند. این هیات انتخاب در ۲۱ آبان و سپس ۲۷ همین ماه از بین ۱۳۴۷ اثر، تعداد ۸۱ اثر از ۴۴ هنرمند را برای نمایش برگزیده‌اند. در کنار شرط اصلی مسابقه که سقف سنی سی سال تعیین شده، به نظر می‌رسد قضاوت سختی صورت گرفته تا کمتر از ۵۰ هنرمند جوان و جویای نام به مرحله آخر راه پیدا کنند تا شاید از بین آن‌ها افرادی آینده نقاشی ایران را بعد‌ها رقم بزنند. با این حال انتخاب‌ها بر مبنای نکاتی عینی مانند پرهیز از کلیشه و نه تکرار، مهارت فنی و نه نمایش تکنیک، استفاده از عکس و نه نگاه کردن از دریچه دوربین و... عنوان شده است.ی از متن هیات انتخاب شاید خالی از لطف نباشد تا با نگاه ریزبین و کمی محتاط ان‌ها آشنا شویم: «دیدن تعداد زیادی اثر در کنار یکدیگر الگوهایی را آشکار می‌کند که شاید برای کسانی که در تنهایی یا در جمعی کم شمار کار می‌کنند چندان پیدا نباشد. روی سخنان پیش رو با تمامی شرکت کنندگان محترم است. امیدواریم با اندکی توجه به این نکات کارهایی به مراتب چشمگیر‌تر از همین دوستان را در سالهای آینده شاهد باشید. تعداد زیاد شرکت کنندگان از دیگر شهر‌ها دلگرم کننده است اما دنباله رویشان از آنچه در تهران می‌گذرد چندان جالب نیست. دقیق کشیدن اهمیت ندارد آنچه مهم است دقت استادانه است. اولی را در مدت کوتاهی می‌توان آموخت اما برای رسیدن به دومی سال‌ها تمرین لازم است. نقاشی و طراحی برای بیان تمام موضوع‌ها مناسب نیستند. شکل برخورد و نحوهٔ اجرا به مراتب از موضوع مهم‌تر است. تکالیف و تمرین‌های دانشگاهی یا کلاس‌ها کاری برای اراِیه نیستند و تنها نقطهٔ شروع به شمار می‌روند. افرادی که قرار است انتخاب کنند تنها پرینت کار را در اختیار دارند. نحوهٔ ارایه و کیفیت آن بیش از آنچه تصور کنید در انتخاب اولیه نقش دارد. فروختن کار بد نیست. آنچه تاسف بار و البته ناکارامد است دنباله روی از بازار است و در پایان آینده از آن شماست. دیدن و انتخاب کار شما عزیزان برای ما افتخار است».

و به این ترتیب هشتمین سالانهٔ منتخب نسل نو ۲۱ آذرماه امسال در گالری شیرین افتتاح و همزمان با این رویداد مجلدی از آثار نیز رونمایی شد. امسال بانک سامان، منطقهٔ آزاد اروند، موزهٔ هنرهای معاصر اهواز، استودیو دبستان و دو هفته نامهٔ تندیس در کنار برگزارکنندگان منتخب نسل نو حضور دارند.

هنگامه معمری دبیر سالانه دربارهٔ چند و چون این دوره می‌گوید: ارزیابی منتخب نسل نو را باید مشروط به درک ردهٔ سنی شرکت کنندگان دانست؛ با اینحال چه در سال اخیر و چه در گذشته کشف استعدادهای در حال ظهور در میان لیست نهایی منتخب نسل نو کار دشواری نبوده و در هر برهه شاهد شکل گیری نگاه‌های نوینی به حوزهٔ مدیومی هنر معاصر بوده‌ایم. هیئت انتخاب منتخب نیز نقطه نظرهای خود را طی مقدمه‌ای در کتاب دورهٔ هشتم اعلام کرده‌اند.

با این مولفه‌ها در سالانهٔ هشتم آثاری از سلاله عبدل پناه، نارنج کاظمی، افشین باقری، آناهیتا سلیمانی، روزبه گزرسه، ژاله اکبری، مهدی شیری، ندا صمدی، سید مصطفی سید ابراهیمی، ملاحت محب خواه، امیر خجسته، نازنین خسرو نیا، کیانا می‌رحقانی، محمد رامشه، میلاد محمودی، مریم صباغ‌پور، فلور فامیل در دشتی، ابوحمید اسدی، فائزه کرمی نوری، بهناز خامه چیان، عارفه مبارکی، فرزانه افشار، حسن جعفری نیا، پوریا پرهیزکار، جلال طاهریان، سیما نعیمی منش، منیر طهانی، محمداسماعیل عمادی، مهسا مرسی، علیرضا نکوئی، سید یوسف حبیبی، الهه فرزانگان، علی معتمدیان، سمیرا اسکندرپور، سجاد گل محمدی، زهرا یوسفی، مهری ندریان، فائزه بهارلو، بردیا تهانی، مریم رضوی، افسانه رونقی، سرور تیموری، شیما شوقی، فرنوش جندقیان و الهه شیرزاد به نمایش در آمده است.

تنوع در تکنیک، اجرا و ارائه، در کنار مناسب بودن قیمت آثار و آتیه دار بودن هنرمندان جوان و رغبت خریداران برای خریدن آثاری از این دست که قطعا ضرری در پی ندارد و در عین حال نمایش در یک گالری سهل الوصول در مرکز شهر باعث شده منتخب نسل نو نمایش برگزیدهٔ آخر پاییز باشد.

مراسم اختتام و اهدای جوایز در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۳ در گالری شیرین برگزار می‌شود که در ‌‌نهایت به ۳ نفر برگزیده جوایزی. نقدی تعلق می‌گیرد.

این آثار با یک هفته تاخیر -از موعد فراخوان- ۲۱ آذر ۱۳۹۳ در آدرس جدید گالری شیرین واقع در خیابان سنایی، کوچهٔ سیزدهم، پلاک ۵ به نمایش درآمده است و تا ۹ دی ماه پذیرای علاقمندان به بازدید از این مجموعه خواهد بود.

لازم به ذکر است ژاله اکبری ، فرنوش جندقیان و جلال طاهریان از دانشجویان نقاشی دانشکده هنر سمنان می باشند که آثارشان به بخش نهایی جشنواره نسل نو راه یافته است.

نگارخانه شیرین: خیابان کریمخان زند، کوچه سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵، واحد یک
افتتاحیه: جمعه ۲۱ آذرماه ۱۳۹۳، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ – ادامه نمایشگاه از ۲۲ آذر الی ۹ دی ماه در ساعات ۱۱ تا ۱۹


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">